Menu

Rubriky

Vyhledávání


Filmové pakárny jsou internetový server zaměřený na to méně známé z filmové a televizní produkce. Najdete na něm většinou špatné filmy, mizerné seriály a další obecné informace o projektech, u nichž se dá předpokládat spíš menší umělecký zážitek. Více...

XML

Kanál (RSS)

Linky

FilmováMísta.cz
Netuctové filmy (nejen) na DVD
NOSTALGHIA
Badmovies.org
Bad Cinema Diary

Christopher Lee

Čtvrtek, 20 duben, 2006 v 19:43. Autor ozzy666

"Horror of Dracula ze mě udělal hvězdu. Díky němu jsem získal jméno, fanklub a vydělal si na ojeté auto."

Čaroděj Saruman z Pána prstenů, hrabě Dooku ze Star Wars, Drákula, Frankensteinovo monstrum, Fu Manchu, Mumie, Rasputin, Jekyll a Hyde... tím vším prošel Christopher Frank Carandini Lee, a to není výčet monster zdaleka úplný. Narodil se v Londýně 27. května 1922. Jeho otec byl podplukovníkem britské armády a ve své době rovněž uznávaným amatérským sportovcem. Naproti tomu matka, hraběnka Estelle Marie Carandini di Sarzano patřila k jedné z nejstarších evropských rodin, jejíž rodokmen sahal až do prvního století našeho letopočtu. Jeden z jejích předků, kardinál Consalvi byl během napoleonských válek papežovým ministrem zahraničí.

Rodiče se však poměrně brzy rozvedli, a tak se Christopher s matkou a starší sestrou Xandrou na čas přestěhovali do Švýcarska. Tam se v něm prý poprvé probudil zájem o herectví. Po návratu do Londýna se jeho matka provdala za úspěšného bankéře Harcourta Rose, strýce autora nesmrtelného Jamese Bonda, Iana Fleminga. Christopher byl nadané dítě a ve škole se mu dařilo. Měl talent na jazyky a během svého života se postupně naučil plynně hovořit francouzsky, italsky, španělsky, německy a "trochu" švédsky, rusky a řecky.

Když vypukla druhá světová válka, osmnáctiletý mladík narukoval ke královskému vojenskému letectvu a pracoval i pro britskou tajnou službu. Po demobilizaci v roce 1946 nevěděl co dál, až mu jeho bratranec, italský velvyslanec Niccolo Carandini vnukl myšlenku stát se profesionálním hercem. Zpočátku to byla těžká řehole, protože téměř dvoumetrový Lee kvůli své výšce příliš atraktivních nabídek nedostával. Pár menších rolí sice získal - první byla v Corridor of Mirrors (1948) -, ale jinak žádná sláva. Následujících deset let bral vše, co mu přišlo pod ruku. Začátkem padesátých let dokonce málem přeběhl k opeře.

V roce 1957 nastal v jeho herecké kariéře zásadní zlom. Pětatřicetiletý Lee čekal tolik let na slušnou repliku, aby vysvobození nakonec přišlo v podobě "němé" role ve filmu Curse of Frankenstein. Za snímkem stála dnes už kultovní britská společnost Hammer Film Productions, která se – v pravém smyslu toho slova - proslavila lacinými, ale vesměs sympatickými horory. (V jednom takovém – The Vengeance of She (1968) – si po emigraci zahrála hlavní roli i naše Olga Schoberová.) Následoval slavný Dracula (1958) - postava, kterou si ještě devětkrát zopakoval; naposledy roku 1974 v The Satanic Rites of Dracula. Pro Hammer Films vzápětí přišly další klasické postavy – Mumie (1959) či Henry Baskerville v The Hound of the Baskervilles (1959). Protože honoráře nebyly nijak astronomické, nechal se Lee obsazovat i v pokleslé italské produkci, proti které byly Hammer Films vyloženě intelektuální podívanou. Za zmínku stojí jeho spolupráce s proslulým psychopatem, režisérem Mariem Bavou na The Body and the Whip (1963). To už svět vkročil do šedesátých let a s nimi přišly snímky jako Corridors of Blood (1962), kde se setkal s Borisem Karloffem, She (1965) (viz Olgu Schoberovou výše) nebo Dr. Terror's House of Horror's (1965). Nezapomeňme ani na The Terror of the Tongs (1961) nebo známý The Face of Fu Manchu (1965). Ale to nebylo vše: byl tu ještě v pořadí druhý Drákula pro Hammer - Dracula: Prince of Darkness (1966), Rasputin: The Mad Monk (1966) a vydařený The Devil Rides Out (1968).

Sedmdesátá léta nabídla Christopheru Lee standardní dávku nekonečných pokračování, opakování a tak trochu sebevykrádání, ale především hezkou roli zlého kardinálova přisluhovače hraběte Rocheforta (daboval ho Jan Přeučil) ve slavné verzi Tří mušketýrů (1973) s Michaelem Yorkem a Raquel Welchovou. Současně s Mušketýry přišel horor Wicker Man (1973), jenž např. v USA neměl být původně vůbec distribuován, protože panovaly obavy, že publikum nebude rozumět silnému skotskému přízvuku postav. V roce 1974 se Lee přece jen dočkal role v jedné z bondovek, v Muži se zlatou zbraní. Protože byl Flemingův vzdálený příbuzný a jeho sestra pracovala s Flemingem za války v admiralitě, bylo s podivem, že spolupráce na sebe dala čekat tak dlouho. Lee se systematicky pokoušel strhnout ze sebe hororovou nálepku. Přestěhoval se tedy s manželkou, dánskou malířkou Gittou Kroenckeovou, a dcerou Christinou do Kalifornie. První film, který v Americe natočil, byl Airport '77, a setkal se v něm s Jackem Lemmonem. Pak nešťastně odmítl roli v Carpenterově Halloweenu, ale přijal účast v Disneyho dětském sci-fi Return from Witch Mountain (1978), v drsném válečném snímku Štvanci (1979) s Malcolmem McDowellem a ve Spielbergově propadáku 1941 (1979).

V osmdesátých letech se např. objevil v The House of the Long Shadows (1983) s Vincentem Pricem a se svým starým známým z Hammer Films, Peterem Cushingem. Vystupoval také v kritikou ceněných televizních minisériích The Far Pavilions (1984) či Shaka Zulu (1986) a mohli jsme jej i vidět v Danteho Gremlinech 2 (1990), rodinné komedii A Feast at Midnight (1994) nebo Policejní akademii 7 (1994). V roce 1999 ho Tim Burton obsadil do své strašidelné podívané Ospalá díra a v neposlední řadě si musíme znovu připomenout v úvodu již zmíněné účinkování v Pánovi prstenů (2001) a ve Star Wars (2002).

Dnes je Christopherovi Lee 83 let, a přestože nikdy nezískal Oscara, patří do filmové síně slávy tak jistě, jako Drákula do Rumunských Karpat.

Rubrika Biografie