Maso a krev (Flesh & Blood)
Úterý, 20 prosinec, 2005 v 22:50. Autor ozzy666
Kde se vzal Paul Verhoeven? Kdo je režisér RoboCopa, Total Recallu, Základního instinktu nebo Hvězdné pěchoty? Jsou jeho odvážné akční snímky, v nichž tak rád kombinuje sex a násilí, bleskem z čistého nebe? Nebo jsou tyto jeho oblíbené atributy prvkem, jímž podepisuje všechna svá díla od začátku své filmařské dráhy?
Skoro se nechce věřit, že se Amsterdamský rodák Paul Verhoeven narodil už před 67 lety. Ve své nizozemské domovině natočil řadu filmů, z nichž především Wat zien ik (1971) dával tušit, kam ho to táhne nejvíc. Soldaat van Oranje (1977) a De Vierde Man (1983) tento fakt jen podtrhly. Nelze se proto divit, že se pro zdatného režiséra se sklony k poněkud povrchnímu vizuálnímu exhibicionismu našlo místo právě v Hollywoodu. Po epizodě v seriálu Stopař přišla příležitost natočit první americký celovečerní film – Maso a krev.
Píše se rok 1501, západní Evropa (natáčelo se ve Španělsku). Šlechtic Arnolfini bez úspěchu obléhá hradby opevněného města. Aby podnítil válečnou náladu, slíbí svým žoldáků, že v případě vítězství mohou plenit a znásilňovat až do vyčerpání. Slib zabere a Arnolfini skutečně dostane své město. Záhy však pochopí, že vlastnit prázdné vydrancované ulice plné mrtvol postrádá smysl, vezme svůj slib zpět a nechá žoldáky vyhnat. Zdecimovaná tlupa pod vedením charismatického bijce Martina mu za to přísahá pomstu. Štěstí jim přeje a náhodou se jim podaří unést Agnes, nastávající choť Arnolfiniho syna Stevena. Steven s družinou se vydá Agnes hledat, ta se však tělesně sblíží s Martinem. Nakonec není jasné, zda dívka miluje víc Stevena, Martina, nebo chce jednoduše oba vodit za nos. Jisté je jen to, že brzy dojde na pěkná jatka... a rozhodně nečekejte nějakou kladnou postavu.
Do hlavní mužské role žoldáka Martina obsadil Verhoeven svého soukmenovce Rutgera Hauera (Blade Runner, Jestřábí žena, film Stopař), s nímž se znal už z doby, kdy spolu v Holandsku točili seriál Floris (1969). Hlavní ženskou roli a bezpočet plnočelných svlékacích scén svěřil mladé Jennifer Jason Leighové (film Stopař, Záskok bratří Coenů, Cronenbergova eXistenZ). Hudbu měl na starosti veterán Basil Poledouris (RoboCop, Hon na ponorku, Hvězdná pěchota), za kamerou stál další Holanďan, dnes neméně známý kameraman, režisér a producent Jan de Bont (Smrtonosná past, Nebezpečná rychlost, Twister).
Verhoeven v Masu a krvi zúročuje vše, co se naučil, co si osvojil a co tak úspěšně praktikoval v Holandsku. Z tohoto hlediska se jedná o jeho typické dílo. Ve filmu najdeme spoustu vyloženě zbytečného, ale nadmíru efektního násilí a sexu. Inscenovaná syrovost a rádoby autenticky krutá realita středověku mají za úkol se spíš nenápadně podbízet, než aby samy osobě vypovídaly něco o době, kdy se děj odehrává. Síla Verhoevenova podání fiktivní reality tak v neposlední řadě tkví v jeho schopnosti přesvědčit diváka o tom, že "takhle nějak to tehdy opravdu mohlo být". Jeho rukopis se nezapře ve snaze prošpikovat příběh co nejúchylnějšími scénami, aby si šokovaný divák mohl vskutku užít v duchu hesla – "zážitek nemusí být hezký, hlavně že je silný". Nepřijdeme tak o koření v podobě porodu mrtvého dítěte, záchvatu šílené nahé jeptišky, hnijících morových ran a dojde i na jednu nedobrovolnou defloraci. V podání o něco méně nadaného a schopného režiséra by mohla z Masa a krve vzniknout pořádná skopičina. Verhoeven však už tehdy před 20 lety (Americe a tedy i světu) dokázal, že je v žánru jako doma a že dokáže obratně vybalancovat pokleslost své tvorby, tak aby nespadla pod únosnou mez. Máte-li tedy mistrův styl v oblibě, neváhejte! U Masa a krve byl vážně ve formě.
rok: 1985
režie: Paul Vehoeven, hrají: Rutger Hauer, Jennifer Jason Leigh
imdb: www.imdb.com/title/tt0089153/
hodnocení 3 pakáry z 5
Rubrika Recenze